Genoemd naar het havencomplex met één van de industrieterreinen van Drachten. In De Haven werken zo'n 10.000 mensen bij meer dan 500 bedrijven. Denk aan machinebouw, logistiek, voeding, auto-gerelateerd, dier-gerelateerd, diverse groothandels, de bouw, afvalverwerking, schoonmaak, opslag, verpakking, kantoorartikelen, reclame, ICT en nog veel meer.
De voormalige Sluis machinefabriek is nu de culturele broedplaats van Drachten. Hier wordt kunst gemaakt, getoond, ten gehore gebracht, gevierd!
De vele vierkante meters bieden ongekende mogelijkheden - kijk hier voor een impressie.
De Sluisfabriek is een gemeentelijk monument.
Wegens de hoge werkloosheid na de Tweede Wereldoorlog was er in Drachten grote behoefte aan nieuwe industrie. De gemeente droeg in 1949 bij door in de Oliemolenstraat de Industrieflat op te richten (zie bij De Swetten). Ondernemer Sluis uit Groningen maakte er als een van de eerste gebruik van.
In de Drachtster Courant van 27 mei 1949 wordt de komst van Machinefabriek en Ingenieursbureau Sluis uit Groningen aangekondigd:
In de Industrieflat groeide Sluis sterk en in 1961 liet het als eerste een grote productielocatie bouwen in de nieuwe industriewijk De Haven - het bekende fabrieksgebouw aan Tussendiepen 6. Daarmee was het de voorloper van honderden bedrijven die zich in De Haven zouden vestigden.
De NV Sluis Machinefabriek produceerde machines, elevatoren, onderdelen voor lopende banden, silo's en meer en exporteerde deze over de hele wereld.
In de jaren 90 van de vorige eeuw werd de concurrentiepositie allengs slechter, ontwikkeling van nieuwe succesvolle producten bleef uit en in 1998 viel het doek - de roemruchte machinefabriek ging failliet.
De grote hallen aan Tussendiepen 6 zijn daarna een aantal jaren gebruikt als autobusmuseum en -opslag, een uit de hand gelopen hobby van dominee Jan Hofstra.
In 2015 is de "Sluisfabriek" aan een derde leven begonnen als ontmoetings- en broedplaats.
In de Sluisfabriek verblijft tijdelijk het glasmozaïek Helios, in 1967 gemaakt door de in Drachten geboren kunstenaar Jan Frearks van der Bij.
Helios is de Griekse zonnegod die zorgt voor de opkomst en ondergang van de zon. Hij rijdt met zijn zonnewagen van oost naar west om licht op aarde te brengen.
Het kunstwerk van 170 bij 300 cm is in 2023 geschonken aan Museum Dr8888, met als bedoeling dat het na verbouwing van het museum aldaar een plaats krijgt.
Bij de Sluisfabriek staat het indrukwekkende, ruim drie meter hoge kunstwerk The Touch van de Oekraïense kunstenaar Hylytukha Anatolii.
Hij gebruikt metaal als canvas en zijn hamer als verf.
Anatolii licht het kunstwerk The Touch onder meer als volgt toe:
Not everything can be expressed in words. Words are a primitive form of conveying knowledge. [...] If I were to attempt to provide an explanation for this sculpture [...]:
These (waves) represent matter, through contact with which we transfer a part of our energy [...]. The touch itself symbolizes curiosity; we touch something when we want to gain more extensive information about the object. (Cubes) symbolize data blocks where information acquired throughout our lives is encoded, while we don't fully understand who we are [...]. The (last cube) symbolizes the question of what consciousness is, whether it is generated by the brain or if it's a tiny part that initiates the first heartbeat, the first breath.
Aan De Boeg staat dit kunstwerk van cortenstaal. Het verbeeldt passerende schepen en wordt ook wel aangeduid als "de boegen".
Kunstenaar Frans Ram maakte het in 2005 in opdracht van transportondernemer Harm Schroor.
Aan De Bolder 75 staat een megakerk van de Vrije Baptistengemeente Bethel. De naam Bethel betekent "Huis van God". De kerk biedt plaats aan meer dan 2.000 mensen.
In Genesis 28 staat beschreven dat Jakob een droom heeft en een ladder ziet die tot de hemel reikt. Jakob wordt door God gezegend en geeft die plaats de naam Bethel.
Op bethel.nl en op het YouTube-kanaal kun je kerkdiensten terugkijken en meer informatie vinden.
"Wij hebben ontdekt dat een relatie met Jezus Christus het meest waardevolle is in dit leven."
Citaat van bethel.nl
De Jakobsladder bij de kerkingang is een prachtig symbool. Ook in de plantenwereld komt er een Jakobsladder voor. De bladeren van deze plant lijken op de treden van een ladder, met de blaadjes die paarsgewijs naast elkaar staan. Ze doen denken aan de ladder in Jakobs droom [Sylvan Gardens].
Bij de vier kringloopwinkels in De Haven kun je urenlang sneupe (rondsnuffelen).
Ze liggen ook nog eens dicht bij elkaar: Dorcas aan De Hemmen 10, Hart in Friesland aan De Hemmen 12, Woord en Daad aan De Hemmen 14 en Warenhuis De Kringloop aan De Giek 12.
Heb je spullen over? Gooi ze niet weg, maar breng ze naar een kringloopwinkel! Op de website van de winkels staat wat wel en niet kan worden ingeleverd.
Bij de ingang van het Dierenziekenhuis aan De Bolder 74 staat het beeld Hond, een Schotse terriër met een krabkraag.
Kunstenaar Anne Woudwijk maakte het beeld in 1995 van Belgisch hardsteen en gebruikte het als betaling aan de dierenarts voor de behandeling van twee katten. Het heeft lange tijd bij de dierenarts aan Torenstraat 21 (in de papegaaienbuurt) gestaan.
Ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van steenhouwerij Cuperus verstrekte men aan beeldend kunstenaar Anne Woudwijk de opdracht om een toepasselijk beeldhouwwerk te maken.
Anne koos ervoor een gigantische vingerafdruk te maken op een "scherf" Belgisch hardsteen. Daaruit blijkt de vergankelijkheid van het leven - al wat achterblijft is een vingerafdruk.
Hij maakte het beeld in 1990. Het staat nu bij Cuperus Gedenken aan Tussendiepen 59.